Udsalgsskilte markerer sig

Dette indlæg er finansieret indlæg og indeholder promoverede hjemmesidehenvisninger.

Hvor mange tidspunkter om året holder butikker ikke udsalg?

Der findes de udsalg, der er lidt sporadiske og mere kommer af, at man som butik har lyst til at holde udsalg, og så kan man kalde udsalget noget bestemt.

Så er der de sæsonbetonede udsalg, der relaterer sig til en periode på året, en højtid eller en periode. Her er et af de mere famøse tilfælde nok januarudsalget.

Mange butikker kører også med konceptet fødselsdagstilbud, som ikke altid falder sammen med butikkens reelle fødselsdag, specielt hvis der er tale om store kæder af butikker, da man gerne vil undgå, at konkurrenterne regner ud forud, hvornår man selv holder udsalg i den sammenhæng, så de kan lave noget tilsvarende i samme periode.

Men om man er en lille specialbutik, der kun findes en enkelt en af, eller om man er en større eller mindre kæde af butikker, så starter det alt sammen med, at man gør opmærksom på ens udsalg og skaber lidt blikfang.

Det kan man gøre på mange måder ved for eksempel at lave reklamer til radio, tv eller internettet. På den måde når man ud til mange mennesker.

I gamle dage indsatte man annoncer i aviserne som hoved-blikfang, og ellers satsede man på, at kunderne og de potentielle af slagsen opdagede ens udsalgsskilte, der ofte var at finde lige foran ens butik.

Udsalgsskilte bruger langt de fleste butikker stadigvæk, selvom det lidt er et levn fra fortiden og nok ikke er det aspekt, der procentvis tiltrækker det største antal kunder nu om dage.

Men udover, at nogle mennesker først opdager udsalget ved at kigge på udsalgsskiltene, så kan de også fungere som et lokkemiddel til at få potentielle kunder ind i butikken – og så er der noget hyggeligt ved, at butikker stadig benytter udsalgsskilte.

Udsalgsskilte er for nogle butikker blot noget, man indkøber og benytter uden så stor omtanke på andet end pris og brug, men hvis man betragter det ud fra et oplevelsesøkonomisk synspunkt, hvor man gerne vil gøre butiksbesøget til en helhedsoplevelse for de besøgende, så skal man indtænke alle aspekter – og det begynder ved udsalgsskiltene, når man holder udsalg.

De fungerer som blikfang, som nævnt, men de er også det første møde med butikkens kommunikative budskab som helhed og i forbindelse med udsalget, og det kan ende med at blive udslagsgivende for, om kunden besøger butikker eller ej, ved at der er et flot udsalgsskilt benyttet, der passer til butikken.

Og så må der selvfølgelig helst også gerne være anført et godt tilbud på udsalgsskiltene, så folk bliver nødt til at besøge butikken. 

udsalgsskilte i både træ, metal, plastik og med mange forskellige muligheder at skrive på.

Anders Lundtang Hansen